Sirius weekly, 18 mei 2012

Posted on 18/05/2012 door

1


Ook in een verlengd Hemelvaartweekend is Sirius Legal op post met enkele leuke weetjes over merkenrecht, reclame, mediarecht, auteursrecht en online kansspelen.

Wist je bijvoorbeeld dat…

… de Beastie Boys werden aangeklaagd voor auteursrechtelijke inbreuken de dag voor het overlijden van oprichter Adam Yauch?

De baanbrekende hiphop band de Beastie Boys werden op 3 mei 2012, een dag voor het overlijden van Adam Yauch alias MCA, oprichter en bezieler van de Beastie Boys, gedagvaard in de V.S. wegens het illegaal samplen van ‘Say What’ en ‘Drop The Bomb’ van de band Trouble Funk op vier vroege nummers van Beastie Boys: ‘The New Style’, ‘Hold It, Hit It’ uit hun debuutalbum ‘Licensed to Ill’ uit 1986 en ‘Car Thief’ en ‘Shadrach’ uit opvolger ‘Paul’s Boutique’. Van een ongelukkige timing gesproken…

Het platenlabel ‘TufAmerica’ van de band Trouble Funk zegt dat ze een grondige analyse heeft gedaan van de verschillende nummers en tot de conclusie is gekomen dat de Beastie Boys zonder toestemming samples van liedjes van Trouble Funk hebben gebruikt bij het schrijven van hun nummers. Ze zijn van mening dat zowel de Beastie Boys als hun platenlabel hier nog altijd de vruchten van plukken aangezien de albums over de jaren heen opnieuw werden uitgegeven (wat naar aanleiding van het overlijden van MCA weer het geval zal zijn). Een stevige schadevergoeding wordt dan ook gevorderd.

Hier vind je de YouTube-filmpjes van ‘Drop The Bomb’ van Trouble Funk en ‘Car Thief’ van de Beastie Boys. Merk je de gelijkenissen op?

Geschillen over beweerd plagiaat zijn overigens schering en inslag, vaak tussen wereldsterren en minder bekende artiesten .  In België kent iedereen de voorbeelden van Salvatore Aquaviva en Madonna, van de heren Danny en Eddy Van Passel en Michael Jackson of misschien ook nog tussen Vader Abraham en Bart Van den Bossche.

Sirius Legal kwam in het verleden bij herhaling tussen in dit soort geschillen en maakte van dichtbij de expertises mee die meestal door de rechtbank worden opgelegd.  Een ding leerden we inmiddels: alle popmuziek is eigenlijk op dezelfde basis opgebouwd en wie twee willekeurige popnummers stript komt vaak tot een gelijkaardige basis, wat voor een deel verklaart waarom over muziekplagiaat zoveel geschillen ontstaan.

Bron: http://allhiphop.com/2012/05/07/beastie-boys-hit-with-lawsuit-over-track-on-pauls-boutique/

ambush marketing  (of guerrilla marketing) op grote events een ware plaag wordt voor organisatoren?

Wie herinnert zich niet de Oranje Bavaria meisjes die tijdens het laatste WK voetbal in Zuid-Afrika prominent in beeld kwamen in de tribunes en die achteraf betaald bleken te zijn door bierbrouwer Bavaria om buiten de organisatoren van het WK om en zonder daarvoor te betalen reclame te maken voor Bavaria pils? 

Bavaria lijkt inmiddels in de aanloop naar het EK in Polen en Oekraïne zijn stunt te willen herhalen.  Deze video dook onlangs op op Youtube (en werd inmiddels alweer verwijderd).  Het is onduidelijk of hij echt van Bavaria afkomstig is, maar het filmpje steekt duidelijk de draak met het gevecht dat FIFA en Uefa voeren tegen ambush marketing acties.

De publiciteit die Bavaria tijdens het WK binnenhaalde was enorm en zo’n stunt wordt door het grote publiek zelfs erg gesmaakt en geeft in de meeste gevallen een enorme boost aan het merkimago van de adverteerder in kwestie.

Zulke ambush marketing of guerrilla marketing acties, zoals dit soort reclame meestal genoemd worden, zijn echter een doorn in het oog van de organisatoren van grote evenementen.  De organisatie van hun evenement en de winstgevendheid ervan zijn immers afhankelijk van de sponsorbijdragen die zij kunnen binnenhalen en die bedragen zijn vaak gebonden aan de exclusiviteit die aan een bepaalde sponsor kunnen gegeven worden. Bij het WK in Zuid-Afrika was Budweiser de dupe va het verhaal.  Zij hadden immers fortuinen betaald om de exclusieve biersponsor van het WK te kunnen zijn, maar zagen alle media-aandacht weggekaapt door Bavaria, dat daarvoor niet veel meer moest betalen dan het dagloon van enkele fraai uitziende jonge promodames.

De hevige reacties van sportbonden als FIFA en Uefa hoeft niet te verbazen.  Los van het commerciële aspect zijn er voor de organisator in kwestie immers potentieel ernstige contractuele gevolgen.  De organisator heeft immers contractueel aan de adverteerder exclusiviteit beloofd en als die exclusiviteit niet nageleefd wordt, zijn daar potentieel hoge schadevergoedingen aan verbonden.  Tegelijk bevinden organisatoren zich in een moeilijk parket ten aanzien van de initiatiefnemers van zulke ambush marketing acties.  Ze krijgen immers zeer moeilijk vat op deze acties, die klassiek opgezet worden vanuit het publiek bij een sportevenement.  Veel meer dan preventief in de verkoopsvoorwaarden van de tickets voorzien dat geen reclame mag gemaakt worden voor concurrenten van de sponsors op straffe van het zich de toegang zien ontzeggen of het betalen van een schadevergoeding, kan de organisator niet doen naast hopen dat zijn tornooi of event niet gekaapt wordt door een “creatieve” adverteerder.

Voor wie toch met ambush marketing acties geconfronteerd wordt, zin er gelukkig wel enkele potentiële actiemiddelen voorradig.  De Belgische Wet Marktpraktijken (en haar tegenhangers in de andere EU-lidstaten op basis van dezelfde Europese Richtlijn) voorzien immers in een verbod op “oneerlijke marktpraktijken” en laten –afhankelijk van de omstandigheden- de organisator of de verongelijkte officiële sponsor toe om een stakingsbevel onder verbeurte van een dwangsom te bekomen en/of een schadevergoeding te vorderen.  Alleen is dan vaak commercieel het kwaad al geschied…

Goed rondkijken in de tribunes bij het komende EK of bij de Olympische Spelen.  Wie weet spot jij ook wel een of andere creatieve ambush marketing actie in de tribunes…

… BitTorrent-verkeer onder vuur wordt genomen door de Russische startup “Pirate Pay”?

Sites die BitTorrent-verkeer organiseren krijgen tegenwind uit onverwachte hoek. De Russische Startup “Pirate Pay” is erin geslaag een systeem uit te werken dat de distributie van bestanden via torrents volledig kan lamleggen. Een tegenslag van formaat voor websites als “Private Bay” en dit kort nadat de rechter te Den Haag reeds op 10 mei 2012 de internetproviders UPC, KPN, T-Mobile en Tele 2 verplichtte hun abonnees de toegang tot diezelfde website te ontzeggen.

De ontwikkelde software zou de communicatie tussen de torrentcliënten verstoren door het versturen van misleidende informatie over het IP-adres van de verschillende gebruikers. De noodzakelijke verbinding tussen de peers wordt hierdoor verbroken waardoor het (al dan niet beschermde) bestand niet kan worden gedeeld. De industrie lijkt alvast in het project te geloven.  Het bedrijf mocht al investeringen van het Microsoft Seed Financing Fund en het Bortnik Fund verwelkomen. Recentelijk werden bovendien de diensten van het bedrijf ingehuurd door de Walt Disney Studio’s om gedurende een maand na de introductie in de bioscoop een film tegen piracy te beschermen, naar verluid met resultaat.

In eerste instantie lijkt de muziek- en filmindustrie hierdoor een extra hefboom in handen te krijgen om de illegale verspreiding van beschermde bestanden te bestrijden. De vraag blijft echter of zij dit wel op deze manier moet én kan doen.  Wij zien immers een belangrijk aantal potentiële juridische hinderpalen bij een dienst die de normale werking van peer-to-peer netwerken verstoord door technisch in te grijpen in deze netwerken.  Als het gevolg hiervan is dat ook legale bestanden niet meer doorgegeven of gedeeld kunnen worden, ontstaan ernstige juridische aansprakelijkheidsrisico’s, zeker als hierdoor informatie zou verloren gaan.  Bovendien zijn er mogelijks op het vlak van auteursrecht, databankbescherming, softwarebescherming, merkenrecht, handelspraktijken en algemeen buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht problemen te bespeuren…

Wellicht zou de industrie beter dit soort strijd achter zich laten en bijvoorbeeld het bestaande legale aanbod verruimen en aantrekkelijker te maken (zie bijvoorbeeld het succes van diensten als Spotify en Deezer in de muziekindustrie).

Wordt in ieder geval vervolgd!

Volgende interessante urls:

http://www.zdnet.be/news/139470/pirate-pay-huurmoordenaar-illegale-torrents/

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2012/05/15/russen-stoppen-bittorrent/article-4000095851211.htm

http://www.techzine.nl/nieuws/30082/startup-pirate-pay-kan-torrentverkeer-tegenhouden.html

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=NP3Q5SCH