BDMA en SafeShops.be samen voor veilig online shoppen, met medewerking van Sirius Legal

Posted on 10/02/2012 door

0


(Bron BDMA.be)

bdma en SafeShops.be samen voor veilig online shoppen


95% van de webshops in België beantwoordt niet aan de wettelijke eisen. Dat blijkt uit recent onderzoek bij 650.000 belgische websites. De belgian direct marketing association (bdma) en SafeShops.be, de nieuwe beroepsvereniging voor e-commerce, willen dat samen veranderen. Webshops met het kwaliteitslabel SafeShops.be beantwoorden aan strenge eisen op het vlak van privacy, bedenktijd, veilig betalen en klachtenbemiddeling. Zo kan de consument veilig online shoppen.

De bdma en SafeShops.be, de sectorvereniging van webshops in België en Luxemburg, werken voortaan samen bij hun leden aan de veiligheid, privacy, bedenktijd, veilige betaalwijze en de klachtenbemiddeling op vlak van e-commerce. Dat doen ze door middel van een kwaliteitslabel waarvan de voorwaarden gelijk lopen met deze van Thuiswinkel.org in Nederland, een label dat zijn professionaliteit en effectiviteit reeds bewees.

Meer dan 60 webshops in een recordtijd

Sinds 1 januari 2012 vroegen al meer dan 60 webshops het label aan, zoals bijvoorbeeld Coolblue, Yves Rocher, Vente Exclusive en Sundio.

“En dat aantal zal snel blijven groeien”, zegt Marc Périn, CEO van SafeShops.be. “Consumenten hebben nood aan zekerheid als het over online winkelen gaat. Wij bieden een kwaliteitslabel en een interactief platform waar ze terecht kunnen met al hun vragen omtrent online shoppen. Ook de e-commerce sector heeft nood aan een platform waar alle actuele informatie en kennis over e-commerce in al haar facetten (van website bouwen tot betalingssystemen en logistiek) kan uitgewisseld worden. Een samenwerking met de bdma die 450 bedrijven actief in direct marketing verenigt, lag daarom voor de hand.”

Greet Dekocker, directeur van de bdma: “de bdma promoot, beschermt en onderwijst al lang de kennis en het etisch gebruik van direct marketing.  Alleen zo kan je een lange termijn vertrouwensrelatie met de consument (b2c en b2b) uitbouwen. Ook voor mijn leden van bdma is een sterk consumentenlabel cruciaal. Daarom kunnen zij het label aanvragen zonder bijkomend lidmaatschap bij Safeshop.be. Ook staat bdma en Safeshops.be open voor een samenwerking met andere verenigingen die een affiniteit met e-commerce vertonen en die op die manier ook het label aan hun leden kunnen aanbieden. Dit, omdat we ervan overtuigd zijn dat een label pas kracht heeft als het breed gedragen wordt.”

Veilig online shoppen

Het SafeShops.be kwaliteitslabel geeft de consument volgende garanties:

  • hij vindt snel de weg naar het product of de dienst,
  • heeft een bedenktijd van 14 dagen,
  • kan veilig betalen,
  • vindt duidelijke algemene voorwaarden terug die voldoen aan de wetgeving,
  • kan het bedrijf makkelijk benaderen en
  • kan rekenen op een professionele en onafhankelijke klachtenbemiddeling.

Dat doen SafeShops.be en bdma door middel van een strenge juridische en financiële controle van elke webshop. Sirius Legal, onafhankelijk advocatenkantoor, voert de controles uit. Wie het label krijgt, wordt minimaal om de twee jaar opnieuw onderworpen aan dezelfde strenge controle voor verlenging van het label.

Wie meer wil weten over het label, kan terecht op www.SafeShops.be

Meer info

Greet Dekocker, directeur, bdma
e-mail: greet@bdma.be
gsm: +32 476 99 29 40

Marc Périn, CEO, SafeShops.be
e-mail: marc.perin@Safeshops.be
gsm : +32 475 72 02 46

Over bdma

De belgian direct marketing association verenigt 450 bedrijven actief in direct marketing. Ze is daarmee het grootste direct marketing platform in België dat zowel gebruikers, adviseurs, media als dienstenleveranciers van direct marketing vertegenwoordigt en samenbrengt.  Ze verdedigt de belangen van haar leden, biedt informatie en opleiding aan en bepaalt zo het imago van direct marketing in België. Respect voor de consument staat daarbij centraal. Meer info: www.bdma.be

Over SafeShops.be

SafeShops.be, sectorvereniging van webshops in België en Luxemburg, werd opgericht in 2011. De organisatie stimuleert een vrije uitwisseling van kennis en informatie over online shoppen en is hét aanspreekpunt voor consumenten, ondernemers, overheidsinstanties en andere belangenorganisaties. SafeShops.be heeft als doelstelling enerzijds het vertrouwen van consumenten in de BeLux in online shoppen te verhogen en anderzijds de belangen van haar leden te behartigen. Daarnaast verzorgt SafeShops.be, samen met bdma de uitreiking en promotie van het SafeShops kwaltiteitslabel.