Sirius Weekly 6, 21 oktober 2011

Posted on 21/10/2011 door

0


Sirius Legal heeft opnieuw een portie opmerkelijke weetjes in de IT, reclame- en reissector voor u verzameld!  Zo heeft u vanavond ook weer iets interessants om op café te vertellen🙂

Wist je dat?

…Sesamstraat tegenwoordig harde porno blijkt te zijn?

 

Wie kent Pino, Tommie, Ieniemienie en hun vrienden niet? Wilt u deze verbijsterende personages aan uw kinderen voorstellen? Bij het begin van deze week hadden we u aangeraden hier toch nog even mee te wachten… Twee hackers, alias “MrEdxwx” en “MrSuicider91”, hadden immers hardcore porno geplaatst op het kanaal van Sesamstraat! In plaats van educatieve kinderfilmpjes kregen de bezoekers agressieve, seksuele inhoud te zien.

 

You Tube heeft na 22 minuten gereageerd om de aanstootgevende video’s van het kanaal te halen. In zijn reactie heeft You Tube te kennen gegeven dat zij steeds alle ongepaste inhoud verwijdert zodra zij op de hoogte is van de inbreuk overeenkomstig haar Terms of Use.

 

Na een paar dagen van onbeschikbaarheid is het kanaal weer toegankelijk en zijn er opnieuw leuke en onschuldige kinderfilmpjes te zien. 

… votre iPhone bavarde avec Apple pendant votre sommeil?

La Commission nationale française de l’informatique et des libertés (CNIL) a récemment exprimé ses inquiétudes sur le dispositif de géolocalisation de l’iPhone.

En réalité, pour construire sa base de données de géolocalisation, Apple fait du “crowd sourcing” : les iPhone sont mis à contribution pour construire sa base de données géographique de points d’accès WiFi. A l’insu de l’utilisateur, le téléphone transmet donc périodiquement des informations sur les points d’accès WiFi qu’il a vus lors de ses déplacements, ce qui enrichit la base de données d’Apple.

La crainte de la CNIL est de voir cette technique se transformer en un outil permettant de tracer les personnes. De ce point de vue, les analyses réalisées indiquent non seulement que les données restent stockées sur l’iPhone ou PC de l’utilisateur, sous son contrôle, mais également que les communications entre l’iPhone et Apple ne contiennent pas d’identifiant unique ou autre information permettant d’identifier le téléphone. Ce choix technique rend cette collecte en principe anonyme. Néanmoins, Apple devrait informer clairement ses utilisateurs de ce type de traitement, en France comme en Belgique.

http://www.cnil.fr/la-cnil/actu-cnil/article/article/geolocalisation-liphone-bavarde-pendant-votre-sommeil/

…U bij 1207 naast gratis info nu ook “gratis reclame” bij die info krijgt…

1207 laat u toe om snel en eenvoudig adressen en telefoonnummers te achterhalen van bakkers, slagers, garages, hotels, … in uw buurt. Eén telefoontje en even later krijgt u een sms met het adres of telefoonnummer dat u zocht.

Handig, snel en erg makkelijk, toch?

Deze week echter kondigde 1207 aan dat in de sms’jes met adres of telefoonnummer die u van hen ontvangt vanaf nu ook reclameboodschappen van derden zullen opgenomen worden. U ontvangt dus niet langer enkel het adres van de slager, maar ook reclame voor de kaaswinkel om de hoek.

Vele mensen vinden dit soort opdringerige reclame vervelend, ongewenst en ervaren een en ander als een indringen in hun privacy. Het is precies om die reden dat de privacywetgeving en de anti-spamwetgeving strenge regels bevatten die dit soort ongewenste elektronische reclame aan banden moet leggen.

De wet voorziet immers dat enerzijds uw persoonsgegeven (uw telefoonnummer niet elektronisch verwerkt mag worden zonder uw voorafgaande toestemming en enkel voor de doeleinden waarvoor u uw toestemming heeft gegeven en anderzijds dat niemand u zonder uw voorafgaande, geïnformeerde en vrije toestemming via elektronische weg reclame mag toezenden. Dit laatste geldt voor e-mails, maar ook sms-berichten en 1207 mag u dus helemaal geen reclame toezenden zonder uw voorafgaande toestemming daartoe. 

De wet voorziet weliswaar enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld het toezenden van reclame voor eigen producten en diensten aan bestaande klanten, maar 1207 lijkt in dit geval aan geen enkele van deze voorwaarden te voldoen.

De consument (b)lijkt echter meestal erg slecht op de hoogte van zijn rechten en aanvaardt dit soort stilzwijgend of onder licht gemor…

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GSD3H2NTL

…Hotels zich tegenwoordig kunnen verzekeren tegen slechte reviews?

In het tijdperk van de sociale media verspreiden slechte geruchten over een hotel zich even snel als het virus dat de gast in het hotel heeft opgelopen… Wanneer je leest dat iemand een voedelvergiftiging heeft opgelopen in het hotel waar je naartoe wilt, zal je toch twee keer nadenken alvorens te boeken. Het zal je dus als hotel maar overkomen dat een ontevreden gast (al dan niet terecht) een slechte beoordeling schrijft op TripAdvisor of Booking.com en dat je daarna onmiddellijk je reputatie (en omzet) ziet kelderen, waaraan je jarenlang gebouwd hebt.

De verzekeringsmakelaar en verzekeraar Willis Group Holdings en Kiln schatten de waarde van een reputatie in de competitieve hotel business heel hoog in (30 tot 40% van de volledige waarde van de onderneming). Zij hebben bovendien ten volle begrepen welke negatieve impact sociale media op deze reputatie kan hebben en komen dus als eerste naar buiten met een verzekeringsproduct ter bescherming van de reputatie voor hotels “The hotel reputation protection policy”.

Deze polis dekt niet alleen het verlies van inkomsten ten gevolge van negatieve publiciteit, maar voorziet ook een tussenkomst in het aanwerven van een tijdelijke crisis management consultant om het hotel bij te staan gedurende de eerste weken van een incident en dit voor een maximale dekking van 25 miljoen euro… De polis biedt de hotels daarnaast financiële bescherming voor dood of permanente invaliditeit van een gast, voedselvergiftiging en andere recurrente “hotelziektes”.

Ons lijkt dit innovatief product alvast een actueel antwoord op de nieuwe risico’s waaraan ondernemingen door de opkomst van sociale media mee geconfronteerd worden. We zijn wel benieuwd naar de risicoberekening…

 http://www.travelupdate.be/nl/nieuws/detail/nieuwe-verzekeringspolis-beschermt-hoteliers-tegen-negatieve-publiciteit?gn=816

 

Posted in: Uncategorized