Sirius Weekly 2, 2 september 2011

Posted on 02/09/2011 door

0


Vanaf deze zomer brengt Sirius Legal u elke week een overzicht van de opvallende juridische nieuwtjes die dagelijks in onze inbox belanden.

Soms absurd, soms grappig, soms bevreemdend, maar in elk geval altijd relevant voor wie bezig is met intellectuele eigendom, media, internet en IT.

Deze week glimlachten we zelf bij de vaststelling dat…

 

U een voorbeeld kan nemen aan de Hells Angels als het op de bescherming van uw merknaam aankomt…

De bescherming van een merknaam is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf, of althans dat zou het moeten zijn.  Niets is immers vervelender dan op een dag geconfronteerd te worden met concurrenten of opportunisten die proberen mee te surfen op de zware inspanningen die u jarenlang stak in de zorgvuldige opbouw van uw merkimago.

Hells Angels weten alles van imago en het hoeft dus niet te verbazen dat achter het stoere uiterlijk van de bikers een sterke commerciële organisatie schuilgaat die nauwgezet waakt over het “merk” Hells Angels en de logo’s en symbolen die eraan verbonden zijn.  Alle merken zijn al jarenlang gedeponeerd en wie, zoals de t-shirtontwerper in de link hieronder, probeert om zijn graantje me te pikken van het Hells Angels imago, krijgt al snel de advocaten van de organisatie over de vloer.

Misschien moet ook uw bedrijf toch mar eens een voorbeeld nemen aan deze stoere jongens en voor de registratie van uw merknaam en logo zorgen…

http://nos.nl/op3/artikel/267572-motorclub-niet-blij-met-hells-angelsshirt.html

 

Bill Gates op élk ogenblik weet waar u zich bevindt (als u met een Windows smartphone rondloopt althans)…

Een Amerikaanse gebruikster van een met Windows Mobile bestuurder smartphone is een class action suite (een gegroepeerde rechtzaak van verschillende gedupeerden samen) gestart tegen Microsoft nadat ze had vastgesteld dat Windows Mobile automatische en zonder daarvoor voorafgaand de toestemming van de gebruiker te vragen localisatie-data van de gebruiker bijhoudt.

De Verenigde Staten kennen nochtans een privacywetgeving die vergelijkbaar is met de onze en ook over de plas heeft élk bedrijf dat uw persoonsgegevens wil verwerken daarvoor voorafgaand uw expliciete toestemming nodig én moet dat bedrijf deze verwerking voorafgaandelijk aanmelden aan de privacycommissie.

Noch het ene, noch het andere was blijkbaar gebeurt door Microsoft in de VS.

Of Microsoft in België voorzichtiger is geweest, blijft voorlopig onduidelijk…

http://webwereld.nl/nieuws/107782/-windows-phone-7-negeert-opt-out-opslag-geodata-.html?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+Webwereld+%28Webwereld%29

 

Ook overledenen zich schuldig kunnen maken aan namaak volgens de New Yorkse politie…

In New York trad de politie vorige week op tegen een handeltje in namaak luxegoederen.  De goederen werden in beslag genomen en vernietigd en de namaker werd bestraft.  Niet zo ongewoon zal u zeggen?  Alleen ging het in dit geval op kartonnen replica’s van luxehandtassen en elektronica en waren de goederen niet bestemd voor gebruik ter vervanging van de échte luxegoederen.  Het ging om kartonnen afbeeldingen die tijdens Chinese begrafenisrituelen meegegeven worden met de overledenen en tijdens de begrafenis opgebrand worden, zodat de overledene in het hiernamaals zijn favoriete handtas bij zich zou hebben.

Op zich erg onschuldig dus, maar zuiver juridisch gezien zijn de handtassen van Louis Vuitton natuurlijk wel auteursrechtelijk, merkenrechtelijk en onder het modellenrecht beschermd en is élke namaak ervan verboden, ook al gebeurde die in karton.

Een voorbeeld van dura lex sed lex, dus en misschien een nieuwe markt voor couturiers en designers die hun klanten écht hemelse producten willen aanbieden…

http://www.merkwaardigheden.nl/?p=2869

U kan deze en andere artikels zoals steeds ook lezen op onze website www.siriuslegal.be/blog